STRATEGI FÖR SOCIALA MEDIER – BEHÖVS DET VERKLIGEN?
- Moa Lamberg
- 17 feb. 2023
- 3 min läsning
Uppdaterat: 24 okt. 2023

“Instagram. Nej förresten, kanske TikTok? Fast vi är arbetar ju B2B så då är det väl Linkedin som gäller. Eller… Hur var det nu?”
Det är inte superenkelt att veta exakt var du som företagare ska publicera innehåll för att nå er målgrupp. Inte heller vad det är för innehåll som du ska skapa kring ditt varumärke. Använder du dig av en ordentligt social mediestrategi blir arbetet att skapa och publicera innehåll mer effektivt och dessutom roligare. I den här artikeln kan du läsa om vad en social mediestrategi är, varför just ditt företag kan dra nytta av denna typ av strategi och hur du kan sätta upp den.
Låt oss kicka igång med vad en social mediestrategi är. Strategin för dina sociala medier lägger grunden för hur dina sociala kanaler är utformade och den hjälper dig att hitta det som är rätt för just ditt företag. I strategin lägger du bland annat upp vilka sociala kanaler som du ska använda för att nå din målgrupp, vad syftet är med dina kanaler, vilket typ av innehåll som ska vara ditt primära fokus och vilka mål du ska arbeta efter.
Varför ska just ditt företag ha en strategi? Precis som nämnt ovan, en social mediestrategi lägger grunden för hur dina sociala kanaler är utformade. När du har satt en strategi som genomsyrar alla dina sociala kanaler blir dem mer enhetliga och din kund kommer känna igen ditt varumärke på flera kanaler. Att använda denna typ av strategi gör att ditt företag känns mer levande i den digitala världen och med det, mer tilltalande för både nuvarande och nya kunder.
"Hur sätter jag upp en sån här strategi?" funderar du kanske på nu. Här kommer fyra tips för hur du ska komma igång med din egna sociala mediestrategi:
Målgrupp
Börja med att kika på ditt företags målgrupp. Ta reda på var din målgrupp befinner sig. Använder de Linkedin, Instagram eller TikTok, kanske alla eller något helt annat? När du vet var din målgrupp finns, vet du också var du behöver synas. Gör också en ordentligt research för att få klarhet i vad din målgrupp tycker om att se, läsa och höra.
Syfte
För att förstå vilket typ av innehåll som du behöver skapa, fundera ut vilket syfte ditt företag har med sina sociala kanaler. Är det innehåll som ska stärka varumärket eller öka konverteringen? Är det kanske både och? När du vet syftet är det enklare och smidigare för dig att skapa rätt innehåll för kanalerna.
Oavsett syfte - skapa innehåll som ger tillbaka
Dina följare och läsare följer ditt företag av ett fåtal anledningar, de vanligaste anledningarna är för att bli inspirerade, utbildade eller hitta lösningar till sina problem. Ge därför dina följare det som de söker oavsett om syftet är att stärka varumärket eller öka konverteringen. Skapa ditt innehållet efter syftet - men se till att ge tillbaka ett värde.
Följ upp med hjälp av statistik
I princip alla sociala medier har inbyggd statistik där du kan se mer djupgående insights av ditt företags kanaler. Ta hjälp av dem. Se vilken typ av innehåll som dina följare engagerar sig mest i, när de är som mest aktiva och vilka personer som du faktiskt når med det innehåll du skapat.
Om du fortfarande funderar på om ditt företag verkligen behöver den här typen av strategi eller hur du ska starta upp din strategi, hjälper jag dig gärna med att komma på fötter med det inför 2023!