HUR DU VET ATT DIN COPYWRITING ÄR TILLRÄCKLIGT BRA
- Moa Lamberg
- 5 okt. 2023
- 2 min läsning
Uppdaterat: 24 okt. 2023

Har du fått en sån där “aaaaaah!”-känsla när du sett en annons någon gång? Du vet, en sån där roligt-smart reklam från typ Oatly som är riktigt spot on. Det är målet med de flesta annonserna, att lämna läsaren med just den reaktionen man var ute efter. Men hur vet man egentligen att ens copy är tillräckligt bra och att företagets målgrupp kommer uppskatta den och engagera sig? Här kommer tre tips på hur du kan checka om din copy faktiskt är bra – eller om det är tillbaka till skrivbordet.
Sätt A mot B
Sätt upp två texter du skrivit som du tycker är lika bra, och testa vilken som presterar bäst. Det kan handla om annonser, artiklar eller nyhetsbrev. Har du exempelvis som mål att få 10 köp på din annons, kan du prova olika CTAs (call-to-action) och se vilken som fungerar bäst på just den annonsen.
Använd en brand tracker
Sätt upp en brand tracker med relevanta KPI:er. På så sätt kan du hålla koll på vad dina potentiella kunder tycker om ditt företag – och se om de faktiskt kommer ihåg vad du kommunicerat de senaste veckorna. Stämmer det inte med vad du vill kommunicera – ändra din copy. Vi snackar gamla hederliga gör om, gör rätt!
Tråka ut dina närmsta
Skicka dina texter till några som du litar på – och kanske ser upp till lite. Att någon slänger ett extra öga på ditt arbete kan ta dig långt – för visst vet vi alla hur lätt det är att bli hemmablind? Tråka ut dina närmsta med olika texter och se vilka reaktioner och känslor de får. Får de inte den där känslan som du är ute efter – skriv om och testa på nytt!
Mer tips & tricks
Vill du ha mer tips & tricks? Få konkreta tips, tricks och övningar i mitt coachingprogram där du kan utveckla ditt eget skrivande.