top of page

HUR FÅR DU LEVANDE KANALER?

  • Skribentens bild: Moa Lamberg
    Moa Lamberg
  • 9 aug. 2023
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 24 okt. 2023



Hur ofta publicerar du på ditt företags kanaler? En gång i månaden, en gång per halvår – eller kanske inte alls? Då kanske det är dags för förändring. När en kund är ute efter en produkt eller tjänst (oftast på sociala medier) vill du visa levande kanaler. Häng med när jag listar 5 steg som gör dina kanaler mer levande.


5 steg som gör dina kanaler mer levande


1. Uppdatera din profilinformation

När tog du dig senast en check på din profilinformation på Linkedin eller Instagram? Står det fortfarande att ni är 10 anställda när ni egentligen är 50, eller står er gamla kontorsadress kvar, du vet, den som ni flyttade från för sex månader sen?


Att hålla informationen på din profil uppdaterad är inte alltid enkelt att komma ihåg. Därför är det kalasbra att sätta en påminnelse varje kvartal och uppdatera informationen efter säsong. Kanske går det att säsongsanpassa er beskrivning av företaget vid vår och höst?


2. Publicera minst en gång i veckan

Du kanske har hört att man behöver publicera varje dag för att komma någonstans på sociala medier. I vissa fall kan det vara sant. Men är du ute efter att skapa levande kanaler – nej, du behöver inte lägga tid och energi på att få ut nytt innehåll varje dag.


Börja med en gång i veckan och se hur det känns. Målet är att få dina kanaler att bli mer levande och tilltalande.


3. Håll dig till ämnet och svara på frågor som många vill ha svar på

När du inte vet vad du ska skriva om eller lägga ut på sociala medier är det lätt att man slänger ut ett enkelt “glad midsommar” eller “god jul” utan att ha någon mer baktanke. Håll dig till din niche och svara på frågor som ofta uppstår från dina kunder.


Publicerar du från ett företag som är väldigt nära sin kundbas kan dessa “glad midsommar”-meddelanden absolut flyga, men ha en baktanke, en call to action och koppla ihop det med din niche.


4. Använd dig av bilder som inspirerar

Bilder fyllda av liv och leenden ger ofta mer inspiration. När du använder dig av inspirerande bilder på dina kanaler ger du dina läsare och följare mer av dig själv och visar upp ditt varumärke på ett roligare sätt.


5. Var aktiv med dina följare och svara på kommentarer

Svara på kommentarer är A och O, inte bara för algoritmerna på kanalerna (åh vad de älskar det), utan också för att visa att du ser era kunder. Du finns där, du ser dem och du är glad att svara på deras eventuella frågor. Ett flöde fyllt av kommentarer utan svar kan se ut som att ni inte har tid, ork eller bryr er om era följare och läsare.


Vill du lära dig mer om hur du kan förbättra din copywriting?

Jag coachar dig vidare! Hör av dig och kom igång med att vässa dina kanaler idag!




 
 
bottom of page