5 TIPS SOM TAR DIN COPY TILL NÄSTA NIVÅ
- Moa Lamberg
- 24 okt. 2023
- 2 min läsning

Hur lär man sig skriva bra copy egentligen? Svaret på frågan är lite mer invecklat än bara ett enkelt svar. Men om du verkligen vill ha ett kortfattat svar så är det: öva.
“Övning ger färdighet” säger man och det gäller minst sagt copywriting. Men förutom öva finns det några fler knep som du kan ta hjälp av för att komma på rätt bana. Häng med så listar jag fem tips om hur du kan skriva bättre copy.
1. Skriv mer än vad du tror
Åh, så cheesy – men väldigt effektivt. Skriv när du kan. Samtidigt som du tar dina första sippar av morgonkaffet – skriv. Innan du gör dig redo för din kvällsrutin – skriv. Istället för att kolla på ett till avsnitt av Hela Sverige Bakar (fastän det är svårt att slita sig) – skriv. Desto mer du skriver desto mer och snabbare kommer din hjärna att arbeta fram flera kreativa idéer som du kan använda när du skriver copy.
2. Bekanta dig med dina läsare
Du behöver inte bli bästa vän med dina läsare och potentiella kunder, men du behöver känna till vad de tycker är kul, intressant och spännande. Du behöver också förstå vilket språk de uppskattar mest från dig. Och nej, du ska inte börja skriva på italienska bara för att dina kunder uppskattar en god italiensk pasta. Men din tone of voice behöver sitta rätt.
3. Visa hur livet blir bättre med produkterna du säljer
Du ska egentligen inte sälja en produkt eller tjänst, du ska sälja livet efter läsaren har beslutat att välja ditt företag. Så plocka bort “Köp vår cheeseburgare för 49 kr” och ta fram “Bli mätt på 49 kr med vår nya cheeseburgare!”.
4. Igenkänningsfaktorn
När dina läsare kan relatera till det du pratar om uppstår igenkänningsfaktorn – och den vill du komma åt. Den kan se ut på olika sätt. Det kan vara en känsla man får när man kommer hem efter en lång arbetsdag och äntligen får ta av sig skorna, eller något man gör – som att alltid plocka om disken i diskmaskinen som sin partner ställt in fel. Det gäller att hitta de där små sakerna i vardagen som de flesta gör – så att dina läsare kan känna igen sig, uppskatta det dem läser (förhoppningsvis med ett leende på läpparna) och skapa tillit till ditt varumärke.
5. Använd dig av listor och siffror
Vi människor, i alla fall de flesta av oss, älskar att läsa listor. De är enkla, tydliga och går oftast snabbt att läsa igenom. Istället för att klumpa ihop all text, se om du kan ta ut fördelarna eller tipsen du vill förmedla i din text och gör en lista av dem. Ett plus är om du använder siffror i början av din lista för att läsaren ska veta hur många tips den kommer få, som “5 tips på hur du skriver bättre copy” till exempel!
Vill du veta mer?
Är du intresserad på att lära dig mer om hur du kan skriva bättre copy kan du anmäla dig till mitt coachingprogram där vi går igenom ditt skrivande idag, och du får praktiska övningar där du kan utveckla ditt skrivande.
Vill du ha hjälp med att få bättre texter till ditt företag finns jag här för dig också. Hör av dig till moa@maicommedia.se och berätta mer om ditt företag och ditt behov!