DÄRFÖR SKA DU JOBBA PÅ DIN COPYWRITING
- Moa Lamberg
- 10 maj 2023
- 1 min läsning
Uppdaterat: 24 okt. 2023

Vad är copywriting?
Copywriting är i runda slängar all kommunikation som ett företag skriver. Det handlar om att med ord övertyga och påverka målgruppen att göra någonting, som att köpa en produkt eller en tjänst. Därför är copywriting en stor grund i marknadsföring och reklam.
Vilka företag jobbar med copywriting? Alla. Oavsett om de tänkt på det tidigare eller inte. Copywriting hittar du i kommunikationen på en webbplats, i skylten på ICA och ja, till och med i texten på ketchupflaskan hemma i kylen.
Vilka fördelar finns med copywriting?
Som nämnt, alla företag jobbar med copywriting, men alla företag är inte medvetna om att de gör det – och alla har inte resurser för att lägga krut på det. Men varför är det bra att aktivt jobba med copywriting?
En välskriven text kan väcka publikens intresse och locka dem att läsa vidare
Effektiv copywriting övertygar läsaren att göra någonting som du vill, som att köpa en produkt eller anmäla sig till ett nyhetsbrev
Att använda samma “tone of voice” ger förtroende till potentiella kunder och ger en identitet till ditt företag
Innehåll som använder relevanta nyckelord och fraser för din målgrupp är gynnsamt för SEOn som gör att du kommer högre på sökmotorernas sidor – som allas älskade google till exempel
Att kommunicera fördelarna med en produkt på ett övertygande sätt leder till mer konvertering
Aktivt arbete med copywriting drar till sig uppmärksamhet till ditt företag, övertygar potentiella kunder om produkter, bygger upp en identitet åt ditt företag, förbättrar SEO och ökar försäljningen.